Uit de geschiedenis van de formule

Een praktische opdracht voor de tweede fase havo/vwo

Bronnen: Misschien staan er historische stukjes in je wiskundeboek?
Zie ook:
Dit artikel over de geschiedenis van de algebra.
MacTutor's history of mathematics
"De stelling van de papegaai" (door Dennis Guedj), een heel leesbaar boek over geschiedenis van de wiskunde
"Geschiedenis van de wiskunde" (door prof D. Struik)
Theorie: Analyse: Het begrip formule, werken met formules
Resultaat: Werkstuk gemaakt in een tekstverwerker
 Titelblad downloaden
Studielast: 10 uur

De Oude Egyptenaren, de Babyloniërs en de Oude Grieken waren niet bekend met het begrip variabele en ook niet met formules en algebra, met grafieken en assenstelsels.

Over de invoering van het begrip variabele, het gebruik van formules en wat daar allemaal mee samen hangt, is op veel plaatsen informatie te vinden. Stel voor jezelf een overzichtelijke onderzoeksvraag. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer in de geschiedenis werd er voor het eerst met variabelen gewerkt en door wie en waarom?
  • Wie heeft het werken met formules en grafieken ingevoerd, wanneer en waarom?
  • Hoe zijn de verschillende symbolen voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, machtsverheffen, en dergelijke ontstaan en wanneer?

Maak eventueel ook deelvragen. Ga vervolgens op zoek naar informatie en geef antwoord op je onderzoeksvraag.


Uitwerking:

  • Werk het antwoord op de onderzoeksvraag (en eventuele deelvragen) volledig uit tot een leesbaar verhaal.
  • Geef mooie voorbeelden van het werken met de formules, symbolen en grafieken uit je verhaal.
  • Ga in op de redenen dat mensen formules gingen gebruiken.
  • Maak hiervan een werkstuk.