In het rekenblad OpenOffice-Calc kun je werken met de normale verdeling, zeg maar de klokvorm die je aantreft bij het histogram van van de relatieve frequentieverdeling van statistische variabelen zoals "lengte", "vulgewicht" (bji machinaal vullen van pakken), etc. In dit practicum ga je leren hoe je normale verdelingen kunt tekenen en vergelijken met de werkelijke frequentieverdeling en hoe je vervolgens eenvoudig percentages kunt berekenen. Bij dit practicum horen de rekenbladen
Lengte en gewicht 2
Lengte en gewicht 3
Die moet je eerst downloaden en via "Opslaan als..." opslaan onder een eigen naam als Stat2[..].ods en Stat3[..].ods, waarbij [..] je eigen naam is.
Het is wel van belang dat je de kennis van de eerdere practica nog beheerst. Als dit niet zo is doe dan eerst het practicum "Data presenteren en vergelijken", of zelfs nog de practica die vallen onder "Basistechnieken".
Inhoud:
Open het rekenblad "Stat2[..].ods" in OO-Calc.
Je ziet een overzicht van de lengtes en de gewichten van een groep van 20 meisjes. In plaats van hun namen zie je dat ze zijn genummerd. Naast de kolommen met gegevens staan de centrummaten en de spreidingsmaten voor hun lengtes.
MODUS, MEDIAAN, e.d. zijn een statistische functies in OO-Calc. Je kunt gewoon hun naam na het =teken invoeren in de cel, maar je kunt ze ook vinden met de knop: `f_X` op de bovenbalk of via Invoegen > Functie... Als je daarop drukt wordt de Functieassistent ingeschakeld. Kies in het venster dat nu verschijnt Statistisch en je vindt de hele lijst met statistische functies. Zoek daarin de juiste functie en klik daarop en kies Volgende. Je krijgt nu een venster te zien, waarin je (bij Getal1) kunt invoeren: B4:B23. Dat zijn de cellen waarin de waarnemingen staan. (Je kunt die cellen ook met de muis selecteren.) Kies Voltooien en je vindt de juiste waarde in de cel naast "modaal gewicht".
Voor de normale verdeling zijn alleen het gemiddelde en de standaardafwijking van belang!
Ga na, dat al de berekende statistische maten mee veranderen als je een lengtes en/of gewichten in de tabel verandert. Het uitbreiden van de tabel is ook niet al te moeilijk, je hoeft dan maar een kleine aanpassing in de formules aan te brengen.Doe dit zelf voor de tabel met lengtes van 18 jongens.
Als je met heel veel gegevens te maken hebt, worden ze vaak in klassen verdeeld om het rekenwerk wat te beperken. Je werkt dan met klassenmiddens, dus niet meer met de echte waarnemingen. Alle centrum- en spreidingsmaten zijn dan ook alleen nog schattingen van de werkelijke waarden.
Open het rekenblad "Stat2[..].ods". Je ziet dat de gegevens van de 20 meisjes ook in een frequentietabel zijn ondergebracht. (Hoe dat in OO-Calc gaat heb je in het practicum "Data presenteren en vergelijken" kunnen lezen.)
Je kunt nu op grond van deze klassenindeling het gemiddelde en de standaarddeviatie schatten. Daarvoor zijn aan het einde van de tabel (na somfrequentie) extra kolommen aangebracht.
Je ziet, dat gemiddelde en standaardafwijking een beetje verschillen van de werkelijke waarden. Dat komt door de klassenindeling!
Gebruik jouw eigen nieuwe werkmap "Stat2[..].ods". Maak eenzelfde tabel voor de lengtes van de jongens als die voor de lengtes van de meisjes. Bereken het gemiddelde en de standaarddeviatie van de lengtes van de jongens.
Open het rekenblad "Stat3[..].ods". Je ziet dat de gegevens van de 20 meisjes ook in een frequentietabel zijn ondergebracht en dat er bij die frequentietabel een histogram is gemaakt.
Veel histogrammen hebben een mooie symmetrische klokvorm. Je zegt dan dat de frequenties normaal verdeeld zijn. Wanneer je van veel meer dan 20 meisjes de lengtes in klassen verdeelt, krijg je ook zo'n nette klokvorm. Om te kunnen beoordelen of een histogram normaal is verdeeld, kun je de bijpassende normale verdeling in het histogram toevoegen.
Nu je een tabel hebt gemaakt van de normale verdeling bij de lengtes van deze 20 meisjes, wil je hem ook in je histogram erbij zetten. Dat gaat zo:
Maak eenzelfde histogram met normale verdeling voor de lengtes van de jongens.
Het grote voordeel van de normale verdeling is dat je niet meer met klassen, of met de details van de werkelijke frequentieverdeling, rekening hoeft te houden. Je kunt nu allerlei percentages berekenen alleen met behulp van het gemiddelde en de standaardafwijking. Bekijk hoe je de volgende vragen beantwoordt:
Hoeveel procent van de meisjes is kleiner dan `1,80` m?
Hoeveel procent van de meisjes is groter dan `1,80` m?
Hoeveel procent van de meisjes heeft een lengte tussen `1,80` m en `1,90` m?
Hoe lang is de kleinste `10`% van de meisjes maximaal?
Hoe lang is de grootste `10`% van de meisjes minimaal?
Voer zelf al deze berekeningen uit.Stel jezelf vergelijkbare vragen over de lengtes van de jongens en beantwoordt ook die met behulp van OO-Calc.
Voer een eigen statistisch onderzoek uit. Bijvoorbeeld kun je onderzoeken of de voetlengtes of de handspannes van jongens en meisjes normaal zijn verdeeld. Ook kun je er percentages en grenswaarden bij berekenen.
Math4all
Ik wil mij aanmelden voor: